Cartes Viatgeres. Comunicació solidària

Modalitat/Àrea:  Eix transversal
Nivell educatiu:  ESO
Centre:  IES Daniel Blanxart i municipi d’Olesa.
Contacte:  Llum Mascaray Olivera
Enllaç:  Presentació
Objectius
  • Comprovar com la diferència de medi i de situació de les persones i dels pobles intervé en la nostra comunicació. Les diferents formes de comunicació entre les persones. El valor de la paraula. El fet d'escoltar-la i de compartir-la enriqueix el nostre món interior i la nostra saviesa. El valor de l'expressió de les alegries i les penes.

  • Comprovar que no existeixen països pobres i països rics, sinó empobrits (per "algú") i enriquits (a costa d'"algú"). Anàlisi de la situació del Planeta Blau.

  • Trencar amb estereotips. Fer un acostament a unes altres cultures. Respectar-les. Entendre el que és haver de desenvolupar-se enmig de les més grans adversitats.

  • Aprendre de la convivència d'ètnies (fins a nou de diferents) que s'havien vist obligades per la guerra a ser desplaçades internes i que s'havien aplegat per l'"atzar" de la guerra, pel sentit comunitari i per la sàvia resistència a morir.

  • Intentar guanyar en empatia, per guanyar també aquí (a l'entorn més proper) en la regulació dels conflictes que se'ns presenten.

  • Saber valorar altres cosmovisions. Aprendre dels coneixements d'aquells infants maies sobre la Natura i del tractament que li donen.

  • Familiaritzar-se amb els valors de la generositat, la humilitat, les ganes d'avançar en les fites que cada persona es marca (sense trepitjar l'altri)...

  • Saber veure la dignitat humana en una gent que llueix pobrement (per fora) i ricament ("per dins", pel que demostra amb els seus fets).

  • "Donar vida". Durant molt de temps, els poders fàctics de Guatemala havien dit que aquestes poblacions maies no existien. A principis dels 90, l'exèrcit guatemalenc va haver de reconèixer el contrari. Amb les nostres cartes encara fèiem més vius aquests infants, població civil enmig d'una crua i difícil postguerra.

  • Tenir en compte que el "Castilla" no és la primera llengua d'aquell alumnat maia, que les seves llengües són 9 de diferents i d'arrels, en general, diverses.
  • Jornada d'Intercanvi Pedagògic Convivència i Mediació- Avançar cap a una expressió escrita cada cop millor. Esforçar-nos-hi també per tal de no entorpir l'avanç de l'alumnat guatemalenc en aquest camp. Per tant, tenir cura de l'ortografia, fer bon ús de sinònims per evitar les repeticions, etc.
Continguts curriculars
Aproximació al coneixement de la situació actual a Guatemala (guerra, acords de pau, postguerra). Ús de mapes, globus terraqüi, diaris, revistes, comunicats. Elaboració de la primera carta: aquella que serveix per a la formació de les parelles que es comunicaran durant quatre anys (de 1r a 4t de l’ESO, pel que fa al nostre alumnat). Intercanvi d’informació, de sentiments, de materials. Lectura individual. Lectures col·lectives, debats, campanyes de solidaritat (dins de l’IES i al municipi).
Descripció
CARTES VIATGERES! Projecte centrat en la comunicació solidària entre adolescents de dos móns distints però no distants. És la correspondència escolar que, des de l’any 2000, manté l’IES “Daniel Blanxart i Pedrals” d’Olesa de Montserrat amb les escoles de “Primavera del Ixcán” (Guatemala).
Comentari
 El projecte forma part de les experiències que donaren cos a les I Jornades de “Les escoles compromeses amb el món” (juliol de 2004).Existeix una xarxa d’igual nom (“Xarxa d’escoles compromeses amb el món”), la qual ha celebrat recentment (12 de maig de 2007, Barcelona) una enriquidora trobada.Hi ha un “power point” que explica i resumeix el conjunt del projecte.

 

Share