 |
Aprenem amb la llum |
Modalitat/Àrea: |
interdisciplinar |
Nivell educatiu: |
Educació infantil (0-3) |
Centre: |
Experiencia intercentres: CEIP Els Convents, CEIP EE Mare del Pontarró de Déu i C. Povill |
Contacte: |
Montse Font i Marien Fuentes |
Enllaç: |
|
Objectius |
- Ser conscient de l’existència de diversitats de fonts productores de llum i de les característiques específiques de cada una d’elles.
- Potenciar la capacitat d’investigació, concentració i deducció, tot creant un hàbit d’observació.
- Saber localitzar i identificar una ombra, tot vinculant-les a unes condicions ambientals concretes, partint de l’esquema corporal.
- Potenciar la capacitat d’escolta i de reconeixement mitjançant l’audició musical, tot educant el sentit estètic i plàstic.
- Gaudir de les activitats relacionades amb l’experimentació i el descobriment de la llum, tot participant de les diverses activitats organitzades i col.laborar en la seva realització, respectant i compartint les aportacions dels altres
|
Continguts curriculars |
- Com gairebé totes les unitats de programació d’educació infantil el seu plantejament és interdisciplinari, i per tant s’hi treballen objectius i continguts de totes les àrees curriculars.
- ÀREA 1 – DESCOBERTA D’UN MATEIX
Continguts de fets i conceptes * Qualitats perceptives de l’ombra, la llum I la foscor * L’esquema corporal: noció global i segmentació * El cos com a instrument de comunicació * Les característiques personals Continguts de Procediments * Percepció de la llum, la foscor i l’ombra per mitjà dels sentits. * Reconeixement de la pròpia ombra; estàtica, en moviment o de grandàries diferents. Continguts d’Actituds * Esforç per vèncer la por de la foscor * Desig de saber i curiositat * Creació d’un hàbit d’observació
- ÀREA 2 – DESCOBERTA DE L’ENTORN NATURAL I SOCIAL
Continguts de fets i conceptes * Els conceptes de llum, ombra i foscor * Fonts de llum * Característiques i diferències de la llum natural I artificial * Elements opacs i translúcids * Les condicions ambientals requerides per produir ombres * Propietats de l’ombra Continguts de Procediments * Experimentació amb la llum natural i artificial * Observació directa dels canvis que es produeixen en una cambra quan s’enfosqueix o s’il·lumina * Observació i identificació d’ombres de persones i situacions * Possibilitats de les ombres * Experimentació de les ombres de llum natural i artificial * Observació i comparació de la llum amb elements opacs i translúcids. * Manipulació i coneixement d’estris que produeixen llum * Observació i comprovació de les característiques i propietats de les ombres Continguts d’Actituds * Gust i satisfacció per les activitats col·lectives * Participació en l’aportació, la conservació i la recollida de material
- ÀREA 3 – INTERCOMUNICACIÓ I LLENGUATGE
LLENGUATGE VERBAL Continguts de fets i conceptes * Vocabulari referit al tema de la llum: llum natural, llum artificial, sol, lot, focus, projector, projectar, il·luminar, enfosquir... * Vocabulari referit al tema de les ombres: ombra, projecció, terra... Continguts de Procediments * Adquisició i utilització del vocabulari referit al tema: llum, ombra, projector, sol, focus, lot... * Formulació d’hipòtesis * Establiment de petits diàlegs Continguts d’Actituds * Interès per verbalitzar les pròpies emocions i els aprenentatges * Exteriorització de dubtes i descobertes personals * Atenció de les explicacions dels altres companys LLENGUATGE MUSICAL Continguts de fets i conceptes * La música com a mitjà d’expressió * Coneixement auditiu i anàlisi de sons Continguts de Procediments * Demostració d’estat afectius produïts per la música a través del cos * Improvisació amb el cos partint de diferents elements musicals * Reconeixement i diferenciació auditiva dels sons de l’entorn Continguts d’Actituds * Sensibilitat davant de l’expressió musical * Interès pel manteniment de l’atenció i la concentració * Interès i respecte per les activitats musicals LLENGUATGE PLÀSTIC Continguts de fets i conceptes * Valors de lluminositat I foscor * Valors d'elements opacs i translúcids * Els colors fluorescents mitjançant la foscor * Ombres xineses Continguts de Procediments * Confecció del material adient per les activitats * Correspondència entre els termes claror i foscor i el valor visual que representen * Reconeixement de les ombres xineses Continguts d’Actituds * Tenir cura en la manipulació i utilització del material * Cooperació en el manteniment de l’ordre i la neteja dels estris emprats. LLENGUATGE MATEMÀTIC Continguts de fets i conceptes * Nocions de mida: gros / petit * Nocions de distancia: a prop / lluny Continguts de Procediments * Classificació visual de les ombres segons la mida Continguts d’Actituds * Interès pels resultats de les experiències dels companys i les companyes * Interès per les explicacions de l’educadora
|
Descripció |
- LES FONTS DE LLUM – D’on ve la llum?
* TRANSPARÈNCIES – Què passa quan travessa un material? * OMBRES – Què passa quan no pot travessar un material? Els diferents propostes educatives condueixen a que tots els aspectes es relacionen i interactuen entre si. EXPLORACIÓ GENERAL * En titella GENÍS, introdueix el que treballarem al llarg de la unitat DIDÀCTICA amb els infants, (en tot moment estarà visible a l’aula en el racó de la llum). Aquest ho farà mitjançant una carta en la qual explicarà el que farem a l’aula al llarg de les diferents sessions. Aquesta la portarà ell quan arribi a l’aula dins d’una caixa de cartró, tot desvetllant el factor sorpresa dels infants. * Carta als pares, on s’explica el que farem a l’aula en aquest tercer trimestre, tot demanant la seva col·laboració. D’on ve la llum? EXPLORACIÓ * En titella Genís explicarà als infants el conte de la LLUM mitjançant imatges seqüencials, tot introduint el que posteriorment treballarem INTRODUCCIÓ * Jugar a enfosquir i il·luminar l’aula: tenir l’aula completament foca i obrir a poc a poc una finestra perquè es vagi il·luminant gradualment: repetir l’acció també en sentit invers. (tant amb llum natural com artificial) * Elaboració d’una caixa de llum (en el seu interior hi ha un lot) i anar fent forats i mirar com va sortint els raigs de llum. * Presentar diferents elements que produeixen llum, que siguin naturals o bé artificials, amb imatges reals. ESTRUCTURACIÓ * Els elements presentats anteriorment seran col·locats en un mural, el qual presentarà tant el medi natural com l’artificial, formant amb els objectes una situació de conjunt. APLICACIÓ * En un extrem de l’aula situar un sol ben gran (una font lluminosa natural) i en l’altre un lot o projector (una font lluminosa artificial). Els infants aniran sentint sons que han de relacionar amb els objectes anteriorment treballats i els han d’anar situant segons ells creguin que produeix la llum d’aquell objecte Que passa quan el llum travessa un material? EXPLORACIÓ * Presentar als infants diferents ulleres: algunes amb vidres transparents, altres opacs, diferents colors, materials... de moltes maneres perquè ells puguin experimentar tot preguntant quines ulleres agafarien per anar pel carrer o per la classe, tot vinculant l’activitat a la vida quotidiana. INTRODUCCIÓ * Posar diferents materials als vidres (paper de cel·lofana, cartolines, paper xarol, paper acetat...) i mirar si passa la llum tant natural com artificial * Utilitzar la taula de llums – tot fent fotografies de les cares dels infants- Quan situem les cares sobre la taula, farem diverses preguntes per orientar els infants: Que surt llum dels ulls? Per les orelles? Per la boca? ESTRUCTURACIÓ * Disseny de transparències amb papers acetats i pintures de bombeta i col·locar-los als vidres i observar els seus afectes i la seva mobilitat i disseny individual * Partint de l’aula a les fosques els infants encendran el seu lot i jugarem amb ells en la foscor, tot observant, experimentant i descobrint APLICACIÓ - Situarem a cada lot dels infants un globus de color diferent, mitjançant la música i la narració d’un conte els infants improvisaran amb els lots i seguiran la narració Que passa quan el llum no pots travessar un material? EXPLORACIÓ - Utilitzar l’espai exterior per produir ombres amb el nostre cos, el dels companys, amb objectes del jardí (arbres, tanques), situar objectes al jardí: cadires, taula... per veure la seva ombra INTRODUCCIÓ - Marcar algunes ombres concretes amb guix, mirar la seva evolució quan va passant el temps. - Projectar ombres... tant de persones com objectes; utilitzant un lot per endevinar de quina persona o objecte es tracta. ESTRUCTURACIÓ - Darrera d’un llençol il·luminat per un focus fix. Endevinar quins nens/es són darrera el llençol mitjançant l’observació de l’ombra - Representar darrera el llençol petites accions com abraçar-se, pentinar-se, menjar, rentar-se la cara... APLICACIÓ * Fer amb ombres xineses amb els animals de la granja, en un primer moment representat per l’educadora i després els infants poden interpretar diferents personatges. APLICACIÓ FINAL * Abans de realitzar l’activitat els infants s’enganxaran adhesius fluorescents a la roba i mitjançant l’activitat psicomotriu i la música els infants relacionaran tots els aspectes treballats al llarg de la unitat didàctica.
|
Comentari |
- Està adreçada a infants de l’últim curs del cicle 0-3, es a dir els nens i nenes de 2-3 anys, i s’ha dut a terme durant l’últim trimestre del curs 2003-2004.
- Es va triar aquesta època del curs per dues raons. D’una banda la majoria dels infants han adquirit un nivell d’autonomia i confiança que els hi permet fer activitats tranquil·lament amb poca llum i/o a les fosques. D’altra banda ja tenen l’habilitat manual suficient per a manipular el material (lots, transparències, siluetes d’ombres xineses...)
|