El dimarts 13 de novembre el Seminari de Biblioteques de la nostra zona es va traslladar al CRP de Sant Vicenç dels Horts per assistir a la conferència d'en Jaume Centelles: "Lectura rima amb aventura. La biblioteca escolar i la creació de contextos d'invitació a la lectura".
En Jaume és mestre i responsable de la biblioteca de l'Escola Sant Josep-El Pi de l'Hospitalet de Llobregat i un gran artista a l'hora d'encomanar la seva passió pels llibres i els infants.
Per conèixer una mica més a en Jaume i la seva tasca , aquí teniu l'enllaç a la seva pàgina personal, val la pena donar-hi un cop d'ull.
Els nostres companys de Sant Vicenç han fet un resum molt encertat d'aquesta xerrada que trobareu clicant a "llegeix més".
Les 10 “píndoles” d’en Jaume Centelles a Sant Vicenç dels Horts:
- Dotar l’escola d’un ambient lector: recomanacions de llibres als lavabos, identificar els penja-robes personals amb el llibre preferit per cadascú, penjar les pistes del personatge misteriós, presentar en un lloc preferent el “llibre estimadíssim del mes”, converses i lectures individualitzades…
- Fer sortir els llibres de la biblioteca (essencial per a donar a conèixer les novetats).
- Obrir l’ambient lector de l’escola al barrii fer partícip del mateix als llibreters i a altres botiguers.
- Estar convençut que la lectura és un treball en equip.
- Usar els llibres d’imaginació per a parlar de fets i conceptesque difícilment trobarem al currículum: Obres com La venjança dels mofetes, Només un segon i Voces en el parque poden servir d’excusa per parlar del temps o bé obres com En Tolstoi, un conte de fades pot servir per a parlar de temes tan actuals com els desnonaments.
- Servir-nos d’altres tipologies textuals con les notícies i reportatges dels diaris per a conèixer l’actualitat, però també per iniciar-los en l’accés a la informació.
- Fomentar la lectura de la imatgecom una eina per a comprendre l’entorn: les visites a les exposicions són essencials.
- Usar els llibres coma reclam per a accions solidàries: 1 kg de… = un llibre.
- Arribar a la lectura a través de l’escriptura (escriptolectura): dedicar 1/2 hora diària a l’escriptura facilitarà l’adquisició de la competència lectora.
- Finalment, fent-se seva la frase de l’escultor vendrellenc Josep Cañas (“llegeix com si caminessis”), va reflexionar sobre la necessitat de prendre’s la lectura (i l’ensenyament) des de la perspectiva de l’educació lenta.